avatar male

Χλόη Μπάλλα

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια αρχαίας φιλοσοφίας

Γραφείο: 010
Ώρες γραφείου: Τρίτη 10:30 - 11:30 και 14:30 - 15:00
Τηλέφωνο: 28310 77217
Ηλεκτρονική Διεύθυνση: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Αναλυτικό βιογραφικό (.pdf)


 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

  • Διδακτορικό: ΑΠΘ, Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, 1996.
  • A., University of Pennsylvania, Department of Classical Studies, 1993.
  • A., University of Pennsylvania, Department of Philosophy, 1990.
  • Πτυχίο, ΑΠΘ, Τμήμα Φιλοσοφίας, Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής, 1987. 

ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑ

  • Π. ΚΡΗΤΗΣ, Εαρινό εξάμηνο 1998· Χειμερινό 2001-Εαρινό 2004 (ως διδάσκουσα του ΠΔ 407)· Χειμερινό 2005 – Χειμερινό 2010 (ως διορισμένη λέκτορας)· Εαρινό 2011· Εαρινό 2018 (ως Επίκουρη, στο προπτυχιακό και το μεταπτυχιακό πρόγραμμα)· Χειμερινό 2018- (ως Αναπλ. Καθηγήτρια).
  • College Year in Athens, Fall 1997/Spring and Fall 1998. 
  • University of Pennsylvania, 1989-1991 (ωςβοηθόςδιδασκαλίας).

 

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ

Σοφιστές, Πλάτων, Αριστοτέλης, Ιατρικοί συγγραφείς

ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

i. ΒΙΒΛΙΑ & ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΙ ΤΟΜΟΙ

  • Plato’s Academy. Its Workings and Its History. Επιμέλεια, σε συνεργασία με τους: Paul Kalligas, Vassilis Karasmanis, Efie Baziotopoulou, Cambridge University Press, 2020. 
  • Τόποι. Αντίδωρα στον Παντελή Μπασάκο. Επιμέλεια, σε συνεργασία με τη Β. Κιντή και τον Γ. Φαράκλα. Εκδόσεις της Φιλοσοφικής Σχολής του Π. Κρήτης, 2019.
  • Aριστοτέλης. Αθηναίων Πολιτεία. Μετάφραση, επιμέλεια. Αθήνα, νήσος, 2015/Πρόγραμμα ΙΣΝ.
  • Πλατωνική πειθώ: Aπό τη ρητορική στην πολιτική. Αθήνα: Πόλις, 1997 (με πρόλογο του Παύλου Καλλιγά). 
  • Φιλοσοφία και ρητορική στην κλασική Αθήνα. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2007, επιμέλεια.
  • Rhetorica 1 (2007), Ειδικότεύχοςμε θέμα: “The interface between Philosophy and Rhetoric in Classical Athens”, guest editor.
  • Οι θάνατοι των φιλοσόφων στην αρχαιότητα [DeathsofPhilosophers in Antiquity]. Ειδικό τεύχος του περιοδικού Υπόμνημα στη φιλοσοφία 9 (2010), επιμέλεια, σε συνεργασία με την Π. Κοτζιά και τον Γ. Ζωγραφίδη.
  • Michael Frede, Η Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία: Όψεις της ιστορίας και της ιστοριογραφίας της, Αθήνα: Εκκρεμές 2007 (Επιμέλεια ανθολογίού κειμένων του Michael Frede, μεταφρασμένων στα νέα ελληνικά, με εισαγωγή).
  • μετάδοση της γνώσης στην αρχαιότητα. Αθήνα: Νήσος, 1999 (επιμέλεια, σε συνεργασία με τον Δημήτρη Κυρτάτα).

ii. Άρθρα.

  • «Το σωκρατικό υπόβαθρο της σχέσης μεταξύ θαυμάζειν και φιλοσοφείν στον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη», στο: Απορία και θαυμασμός στη φιλοσοφία, επιμ. Β. Κιντή και Ε. Φιλιππάκη, Αθήνα, Παπαδόπουλος, 2022. 
  • ‘Sailing Away from Antilogic: Plato’s Phaedo 90b-101e’, Ancient Philosophy 2 (Fall 2021): 355-67. 
  • ‘An Ambiguous Persona: Socrates in the Phaedo’, στο: Strategies of Ambiguity in Ancient Literature, edited by Martin Vöhler, Therese Fuhrerand Stavros Frangoulidis, Berlin: De Gruyter, 2021, 29-42.
  • «Thedebtof Aristotle’s collection of politeiai to the sophistic tradition», in: Aristotle and His Commentators. Studies in Memory of Paraskevi Kotzia, επιμ. P. Golitsis & K. Ierodiakonou, De Gruyter, 2019, 33-48.
  • ‘Only logoi left alive: Η σωκρατική νίκη επί των αντιλογικών στον Φαίδωνα’, στο: Τόποι. Αντίδωρα στον Παντελή Μπασάκο. Επιμέλεια, σε συνεργασία με τους: Βάσω Κιντή και Γ. Φαράκλα. Εκδόσεις της Φιλοσοφικής Σχολής του Π. Κρήτης, Παραρτήματα στην Αριάδνη 3, Ρέθυμνο, 2019, 245-69.
  • ’ΠΕΦΥΚΕΝ ΠΛΕΟΝΕΚΤΕΙΝ? Plato and the sophists on greed and savage humanity’, Polis 35 (2018): 83-101.
  • «Early forerunners of medical empiricism», Φιλοσοφία 48 2018. 
  • “Τοπρόγραμμα της αριστοτελικής συναγωγής πολιτειών και το θεωρητικό του υπόβαθρο” [=The program of the Aristotelian ΣΥΝΑΓΩΓΗ ΠΟΛΙΤΕΙΩΝ and its theoretical background], Φιλοσοφία 46 ΙΙ (2016): 83-96.
  • “Catharsis without pessimism? Nehamas versus Foucault on reading the Phaedo”.  Philosophical Inquiry 3/4 (Fall 2014): 119-28.
  • “Δημόσιος ρήτορας ή ιδιωτικός συνομιλητής; Η στόχευση της πλατωνικής διαλεκτικής”  [=Public orator or private interlocutor? The aim of Platonic dialectic]in L. Athanassaki, T. Nikolaidis, and D. Spatharas (eds.), Ιδιωτικός βίος και δημόσιος λόγος στην ελληνική αρχαιότητα και στον Διαφωτισμό [Private life and public speech in Greek antiquity and in the Enlightenment], Irakleio: University of Crete Press, 2014, 255-281.
  • “Plato’s criticism of empiricism in the Gorgias and in the Phaedrus”, in M. Protopapa and E. Moutsopoulos (eds.),Plato: Poet and Philosopher (proceedings of a conference), Athens: Academy of Athens, 2013, 149-164.
  • “Philosophy as a way of dying? Remarks on Plato’s Phaedo”. Proceedings of the XXIII World Congress of Philosophy (held at the University of Athens in August 2013).
  • ‘‘Υπήρχε θεωρία κοινωνικού συμβολαίου στην Αθηναϊκή Δημοκρατία;” [Was there a social contract theory in Athenian Democracy?], in  Protopapa and E. Moutsopoulos(eds.), ΔιαλέξειςΦιλοσοφίας[Lectures on Philosophy], Athens: Academy of Athens, 2012, 47-64.
  • “Ποιον θεραπεύει ο Ασκληπιός; Ιστορική αλήθεια και φιλοσοφική επινόηση πίσω από τα τελευταία λόγια του Σωκράτη” [Whoishealed by Asclepius? Historical truth and philosophical invention behind Socrates’ last words]. Υπόμνημα στη φιλοσοφία 9 (2010): 105-129.
  • “Ο Αριστοτέλης και η πλατωνική παράδοση στο τέλος των Ηθικών Νικομαχείων” [Αristotle and the Platonic tradition in the end of the Nicomachean Ethics]. Νεύσις 17 (2008): 170-181.
  • “Plato and Aristotle on rhetorical empiricism”. Rhetorica, vol. 25.1 (2007): 73-85.
  • “Γραμματικό και φυσικό γένος: πρώιμες μαρτυρίες” [Grammatical and natural gender: early evidence]. Αριάδνη 11 (2005): 129-143.
  • “Γιατί ο Πλάτων δέχεται τις γυναίκες στην τάξη των φυλάκων;” [Why does Plato accept women in the guardians’ class]. Υπόμνημα στη φιλοσοφία 2 (Dec. 2004): 105-15.
  • “Isocrates, Plato, and Aristotle, on Rhetoric”. Rhizai1 (2004): 45-71.
  • “Από την εικασία στη διαλεκτική: Μια απάντηση στον Παύλο Καλλιγά” [Fromeikasia to dialectic: Ananswer to Paul Kalligas]. Δευκαλίων 22/1 (June 2004): 127-42.
  • “Aristotle versus Plato on rhetoric, reason and emotion”. In D. Koutras (ed.), Aristotle’s Rhetoricand Poetics, Αthens 2003, 16-25.
  • “Plato and Aristotle on experience and expertise: the case of medicine” Philosophical Inquiry 3/4 (Summer/Falll 2002): 177-88.
  • “Ιστορικός και πλατωνικός Γοργίας: παρατηρήσεις για τις απαρχές της ρητορικής τέχνης” [Historical and Platonic Gorgias: Remarks on the Οrigins ofRhetoric]. Ισοπολιτεία (2002): 95-113.
  • “Iατρική αναλογία και φιλοσοφία της ποινής: η περίπτωση του Πλάτωνα” [The medical analogy and philosophy of punishment: the case of Plato]. Δευκαλίων 19/2 (Dec. 2001): 159-72.
  • “Γραφή και ιατρική: H περίπτωση των ιπποκρατικών κειμένων” [Literacy and medicine: The case of the Hippocratic texts], in Ch. Balla and D. Kyrtatas (eds.), H μετάδοση της γνώσης στην αρχαιότητα [The transmission of knowledge in antiquity]. Athens: Nessos, 1999, 39-49.
  • EKOYΣΠEIΣΘEIΣA TE YΠEIKEN”. Deukalion15/2 (1998): 213-224.
  • “Aπό την κοσμολογία στην πολιτική: Όροι της υπακοής στον πλατωνικό νόμο” [From cosmology to political science: Conditions of obedience to Platonic law], in J. Solomon and G. Kouzelis, eds., Πειθαρχία και γνώση [Discipline and knowledge], Athens: Nessos/Society for the Study of the Humanities, 1994, 329-37. 
  • “Kοσμική και πολιτική τάξη στον Πλάτωνα: Aπό το Δημιουργό του Tίμαιου στους κυβερνήτες της Πολιτείας και του Πολιτικού” [Cosmological and political order in Plato: From the Demiurge of the Timaeusto the rulers of the Republic and the Politicus]. Παλίμψηστον 12 (1993): 66-80.

 iii. Άλλες δημοσιευσεις

  1. “Αθηναίων Πολιτεία: Περί του τίτλου” [AthenaionPoliteiaOnthe title]. Σύγχρονα θέματα τχ. 134-135 (December 2016)
  2. “Οι Σοφιστές” [The Sophists]. Chapter 2 of Eλληνική Φιλοσοφία και Eπιστήμη[Greek Philosophy and Science], edited by Katerina Ierodiakonou and Stelios Virvidakis, Patras, Hellenic Open University 2000, 82-100.
  3. “The Sophists”. Entry in the Literary Encyclopedia. http://www.litencyc.com/php/stopics.php?UID=1527&rec=true
  4. Foundation of the Hellenic World – Electronic Encyclopedia on Platonism, επιμέλειαΒ. Κάλφα, διάφοραλήμματα.
  5. “Οι μαθητές του Σωκράτη και η συνέχιση της φιλοσοφίας του” [The students of Socrates and the Continuation of his philosophy]. InΗ δίκη του Σωκράτη, τόμος Α της σειράς Οι Μεγάλες Δίκες [Thetrialof Socrates, vol. A of the series Great Trials], Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, January 2011, 155-173.
  6. Response to Lesley Brown’s paper “Socrates in the Crito”, in V. Karasmanis (ed.),  2400 Years Since His Death (399 B.C.-2001 A.D.)Athens/Delphoi: European Cultural Center/Ministry of Culture, 2004, 169-171.

iv. ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΙΚΟ ΕΡΓΟ

  • M. Schofield, στωική ιδέα της πόλης. Αθήνα: ΜΙΕΤ, 1998.
  • R. Sorabji, επιμ. Φιλόπονος και η κατάρριψη της Aριστοτελικής επιστήμης. Αθήνα: ΜΙΕΤ, 2007. 
  • G.E.R. Lloyd, Aρχαία ελληνική επιστήμη: Mέθοδοι και προβλήματα. Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 1996. 
  • A.A. Long, Νους και ψυχή στον αρχαίο ελληνικό στοχασμό, μτφ. Δ. Παπουτσάκη, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2019. Επιστημονική επιμέλεια της μετάφρασης σε συνεργασία με τη Μυρτώ Δραγώνα-Μονάχου.